بلاگ

بهترین خودرو داخلی کدام است؟

چند سالی است که اوضاع عرضه و تقاضا در بازار خودرو کشورمان به هم خورده و باعث ایجاد شکافی عمیق بین قیمت کارخانه و بازار شده است. در این شرایط شاید دم زدن از خودروهایی با ارزش خرید بالا کمی اغراق آمیز باشد اما کماکان ماشین‌هایی در بازار پیدا می‌شوند که قیمت‌های منطقی‌تری نسبت به سایر هم رده‌های خود دارند.

ما هم امروز به سراغ معرفی 5 تا از همین خودروهای داخلی رفته‌ایم که می‌توانند برای مصرف‌کنندگان واقعی، انتخاب‌های معقولی باشند. اگر شما هم در فکر خرید خودرویی با ارزش بالا در برابر قیمت هستید؛ با ما همراه باشید تا ببینیم بهترین خودرو داخلی برای خرید کدام است؟

1 – شاهین

در ابتدای لیست 5 تایی بهترین خودرو ایرانی برای خرید به سراغ لوکس‌ترین محصول ملی سایپا می‌رویم. شاهین از ابتدا ورود به بازار با حواشی فراوانی روبه‌رو شد که بخش عمده این حواشی به قوای محرکه آن برمی‌گشت. همین دست مسائل باعث شد تا این سدان جدید سایپا آن‌چنان که باید و شاید مورد توجه بازار قرار نگیرد.

البته که شاهین سایپا هم خودرو بی عیب و نقصی نیست و بایستی برخی انتقادات وارده به آن را منصفانه بدانیم. اما این انتقادات در برابر نقاط قوتی مثل ظاهر زیبا و به‌روز، آپشن‌های منطقی، سواری نرم و ایمنی قابل قبول، چندان به چشم نخواهند آمد.

قیمت شاهین هم مثل دیگر خودروهای بازار در چند وقت اخیر جهش عجیب و غریبی داشته اما کماکان از رقبای ایران خودرویی‌اش ارزان‌تر است. همین موضوع کافی است تا این فرزند خوش‌تیپ سایپا را در شرایط فعلی بازار، جزو خودروهای با ارزش خرید بالا محسوب کنیم.

 

2 – رانا پلاس پانوراما

رانا پلاس به عنوان نسخه جدید رانا، تفاوت فنی خاصی با نسخه قبلی ندارد و شاید خرید آن در مقایسه با یک رانا LX کم کارکرد، از نظر بسیاری از افراد توجیه نداشته باشد. اما این قضیه در مورد رانا پلاس سقف شیشه‌ای یا همان پانوراما صدق نمی‌کند. چرا که در این نسخه شاهد تغییرات خوبی نسبت به نسخه پایه هستیم.

رانا پلاس پانوراما علاوه بر داشتن سقف شیشه‌ای که آپشنی بسیار جذاب برای ما ایرانی‌ها است؛ از پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس 6 سرعته دستی هم بهره می‌برد. این موتور و گیربکس جدید باعث شده است تا این نسخه در مقایسه با رانا پلاس TU5، شتاب بهتر، مصرف سوخت کم‌تر و کابین ساکت‌تری داشته باشد.

علی‌رغم این تغییرات فنی نسبتاً گسترده، قیمت رانا پلاس سقف شیشه‌ای در بازار آزاد تنها حدود 13 درصد بیش‌تر از رانا پلاس TU5 است که می‌توانیم بگوییم پرداخت این اختلاف ارزشش را دارد. از این رو اگر خانواده‌تان کم جمعیت است و مشکلی با فضای کم ردیف عقب رانا پلاس پانوراما ندارید، این خودرو گزینه بسیار خوبی برایتان خواهد بود.

 

3 – کوییک اتوماتیک

اگر بیش‌تر ترددهایتان درون شهری است و با بودجه‌ای محدود به دنبال بهترین خودرو داخلی برای خرید هستید؛ به شما کوییک اتوماتیک را پیشنهاد می‌کنیم که در نسخه‌های تک رنگ (پلاس) و دو رنگ (R پلاس) در بازار موجود است.

قبول داریم که کوییک اتوماتیک توانایی‌های حرکتی چندان جذابی ندارد، از برخی مشکلات مونتاژی رنج می‌برد و در بازار به اندازه برادران دنده‌ای خود محبوب نیست. اما در مقابل، از مزایایی مثل گیربکس CVT ساخت پانچ بلژیک با عملکرد خوب و آپشن‌های معقول در رده قیمتی خود برخوردار است که ارزش خرید آن را به عنوان یک خودرو شهری بالا می‌برد.

قیمت کوییک اتوماتیک به میزان قابل توجهی بیش‌تر از نسخه‌های دنده‌ای این خودرو است اما اگر در شهری شلوغ و پرترافیک مثل تهران ساکن هستید، پرداخت این اختلاف قیمت ارزشش را خواهد داشت.

4 – پژو 207 MC

احتمالاً برای شما هم عجیب باشد که خودرویی مثل پژو 207 MC با وجود رنگ آمیزی انتقاد برانگیز بدنه، خود را در فهرست بهترین خودرو داخلی برای خرید جای دهد. اما وقتی پای قیمت و ارزش مقابل مبلغ پرداختی به میان می‌آید، خیلی از معادلات تغییر خواهند کرد.

پژو 207 MC به لطف بهره‌گیری از پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، توانایی‌های حرکتی بسیار بهتری نسبت به 207 های اتوماتیک قدیمی دارد. این نسخه از نظر آپشن هم تمامی امکانات قابل نصب روی خانواده پژو 207 به جز سقف پانوراما را دارد. پس تا این‌جا با خودرویی منطقی از نظر فنی و آپشنی در رده خود روبرو هستیم.

 

اما نکته اصلی در قیمت پژو 207 MC نهفته است. این نسخه در حال حاضر ارزان‌ترین پژو 207 اتوماتیک صفرکیلومتری است که می‌توانید در بازار خریداری کنید. در شرایط فعلی بازار، قیمت 207 اتوماتیک TU5 پلاس که از هر نظر با نسخه MC یکسان است و تنها بدنه‌ای تک رنگ دارد؛ 17 درصد گران‌تر از 207 MC است.

اگر همین نسخه تک رنگ را با سقف پانوراما بخواهید، اوضاع از این هم وخیم‌تر می‌شود و بایستی اختلاف قیمت بیش از 27 درصدی را متقبل شوید. در این شرایط است که پژو 207 MC خود را به عنوان گزینه‌ای با ارزش خرید بالا نشان می‌دهد.

یک نکته دیگر در مورد ارزش خرید 207 MC می‌گوییم و کار را تمام می‌کنیم. در آشفته بازار فعلی، با قیمتی معادل یک 207 مولتی کالر صفر کیلومتر مدل 1402، می‌توانید یک 207 اتوماتیک مدل 1398 یا 1399 بخرید که علاوه بر کارکرده بودن، از نظر مشخصات فنی هم به مراتب ضعیف‌تر از نسخه MC است. بحث دلال جماعت جدا است اما شما به عنوان یک مصرف کننده، کدام را انتخاب می‌کنید؟

 

5 – تارا دنده‌ای

به عنوان آخرین گزینه در لیست بهترین ماشین داخلی برای خرید به سراغ جدیدترین سدان ایران خودرو، یعنی تارا می‌رویم. تارا که نخستین محصول پلت فرم IKP1 ایران خودرو (کپی برابر اصل پلت فرم PF1 پژو) است و بر اساس پژو 301 ساخته شده، نکاتی دارد که ارزش خرید آن را بالا می‌برد.

پلت فرم تارا نسبت به دیگر محصولات ملی ما به‌روزتر است و همین نکته باعث شده است تا این خودرو در قیاس با بسیاری از رقبا، کیفیت سواری بهتر و ایمنی بالاتری داشته باشد.

 

قیمت تارا دنده‌ای در حال حاضر در بازار آزاد بسیار نزدیک به محصول کهنه‌کار و پرطرفدار ایران خودرو یعنی پژو پارس است اما شما با خرید تارا به‌جای پژو پارس،  مالک خودرویی جادارتر، نرم‌تر، ایمن‌تر و با قوای محرکه بهینه‌تر خواهید شد. بنابراین اگر خواهان خودرویی خانوادگی با دوره مالکیت بلند مدت هستید؛ تارا می‌تواند برایتان بهترین خودرو داخلی برای خرید باشد.

کلام پایانی

متأسفانه شرایط بازار خودرو کشور ما در چند سال اخیر نه به نفع تولیدکننده پیش رفته است و نه مصرف کننده. تنها عده‌ای دلال هستند که اوضاع هر روز برایشان از روز قبل بهتر می‌شود. قبول داریم که امروز تمام خودروهای موجود در بازار ایران با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شوند اما همین جماعت دلال کار را سخت‌تر کرده‌اند و با دست گذاشتن روی یک‌سری خودروها، حباب قیمتی عجیب‌ و غریبی را برای آن‌ها درست کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *